AIKAISEMMAT JULKAISUT

ILMIÖ

Mielenterveys peleissä

Digitaaliset pelit ovat kehittyneet viihteestä vaikuttavaksi taidemuodoksi, joka käsittelee myös mielenterveyden teemoja. Pelaaja ei ole vain sivustakatsoja, vaan pääsee itse kokemaan ja ratkaisemaan vaikeita tilanteita. Myös pelien tekeminen on monelle tapa käsitellä ja jakaa omia kokemuksiaan.

ILMIÖ

Taideperustainen ohjaajuus mentalisaatiokyvyn vahvistajana

Mentalisaatioon perustuva työote auttaa ohjaajaa luomaan turvallisen tilan taideperustaisten kasvuryhmien työskentelylle. Ohjaajan hyvinvointi ja itseymmärrys heijastuvat suoraan ryhmäprosessin onnistumiseen. Artikkelissa tarkastellaan, millaista osaamista tarvitaan taideperustaisten kasvuryhmien ohjaamiseen kulttuurihyvinvoinnin kentällä ja miten tätä osaamista tulisi opettaa.

ILMIÖ

Etsivä löytää – etsijyys, löytäjyys ja toimijuus etsivässä kulttuurisessa vanhustyössä

Ikääntyvien yksinäisyys on merkittävä haaste Suomessa. Kulttuurisen vanhustyön parissa on pyritty löytämään etsivällä työotteella ratkaisua haasteeseen. Seinäjoella ikääntyneille järjestettiin kulttuuriryhmä, jossa ryhmäläiset kokoontuivat monitaiteisen toiminnan pariin. Etsivää kulttuurista vanhustyötä on kehitetty sosiaali- ja terveysministeriön rahoituksella osana kansallista ikäohjelmaa.

ILMIÖ

Maakuntataiteilijat osallisuutta ja yhteistyötä edistämässä

Kulttuurihyvinvointialalta löytyy laajeneva kirjo erilaisia ammatteja. Etelä-Savon maakuntaliitossa työskennelleet maakuntataiteilijat ovat esimerkki siitä, kuinka taiteen ammattilaiset voivat lisätä kunnan asukkaiden hyvinvointia ja osallisuutta arkisissa ympäristöissä. Maakunnallisen taiteilijan työnkuva kertoo myös taiteilijan ammatin moninaistumisesta sekä organisaatiotaiteilijoiden yleistymisestä ja työnkuvan kehittymisestä.

ILMIÖ

Kolme päivää, kaksi yötä – liveroolipeli moraalista ja sodasta

”Esitystaiteilijana minua ovat aina kiinnostaneet todellisuuden, pelien ja esittävien taiteiden rajapinnat. Minusta tuntui, että näyttämöllinen tyylilaji, tsehovilaisuus, sopisi hyvin pelin kerrontatavaksi. Hahmot halusivat pois vallitsevasta elämästä, mutta eivät osanneet lähteä. Pelin hahmot olivat Venäjältä Ukrainaan muuttaneita. Ukrainan ja Venäjän konfliktin kärjistyttyä sodaksi maahanmuuttajista oli tullut vihan kohde molemmille maille.”

ILMIÖ

Välittäjä kytkee taiteilijan vaikuttaviin konteksteihin – mutta ketä kiinnostaa?

Sain Taiteen edistämiskeskukselta vuonna 2017 tehtävän suunnitella uutta kehittämisohjelmaa. Lähtökohta oli, että taiteilijoilla on sellaista erityistä asiantuntijuutta, jota tarvitaan myös taidekentän ulkopuolella yhteiskunnallisessa kehittämisessä. Tässä kirjoituksessa katson taustapeiliin pian päättymässä olevaa ohjelmaa, suuntaan katseen taiteilijan asiantuntijuuden välittymisen tulevaisuuteen ja esitän kysymyksen: kuka välittää välittämisestä?

ILMIÖ

Välittäjä yrittäjänä

Välittäjän työ vastaa aitoon tarpeeseen kahden eri maailman välillä. Haastavaa ja kiinnostavaa työstä tekee se, että toisinaan nämä maailmat ovat todella kaukana toisistaan. Välittäjä tarvitsee yrittäjän uskoa ja rohkeutta, periksiantamattomuutta ja kykyä aitoon ymmärrykseen kumpiakin maailmoja kohtaan. Onnistunut lopputulos saa aikaan taiteen avulla menestyvän asiakkaan ja luo työtä ja toimeentuloa taiteilijalle. Samalla se synnyttää liikevaihtoa välittävälle portaalle.