TUTKIMUS
Taidepedagogisia tulokulmia liveroolipeleihin
Liveroolipelaamista ei olla totuttu pitämään opetettavana taideaineena. Larp-taiteen lähestyminen taidepedagogisesta näkökulmasta avaa kuitenkin sekä larppaamisen että taidepedagogiikan horisontteja. Tässä artikkelissa larppien parissa työskentelevä taiteilija-pedagogi Maiju Tarpila avaa keskustelua larppaamisesta taidepedagogiikan näkökulmasta.
TUTKIMUS
Taidetyön välittävä hybridiasiantuntijuus ja yhteisöllisesti luova tieto
Millaista on taiteilijoiden työssään käyttämä ja muodostama asiantuntijuus? Tässä artikkelissa Koneen säätiön rahoittaman Taidetyö ja talouden uudet muodot -hankkeen tutkija YTT, dosentti Mikko Jakonen Turun yliopistolta esittää, että taidetyö voidaan ymmärtää monialaisena yhteistoimintana, jonka keskiössä on uuden luomiseen suuntautunut asiantuntijuus.
TUTKIMUS
#säröpuhe
SÄRÖT on kolmiosainen teossarja, joka pyrkii sanoittamaan ja kuvittamaan mielenterveys- ja päihdekuntoutujien ja heidän omaistensa kokemuksia larpin, eli liveroolipelaamisen, keinoin. Tässä artikkelissa Säröt-hankkeen koordinaattori ja väitöskirjatutkija Kerttu Lehto esittelee hanketta ja liveroolipelaamista outsider-taiteen näkökulmasta.
TUTKIMUS
Tanssi koulussa – ”Siltä jonkinlainen lukko aukes!”
ArtsEqual -hankkeessa totetutettu tanssi-interventio koulussa sai aikaiseksi muutosta. Luokanopettajat raportoivat, miten tärkeää on havainnoida omia oppilaitaan sellaisesta perspektiivistä, johon yleensä ei ole mahdollisuutta.
TUTKIMUS
Tuettu työllistyminen käyttöön taidealoilla
Erityistä tukea tarvitsevien ihmisten tuettu työllistyminen ei ole Suomessa tarpeeksi laajassa käytössä. Helsinkiläisessä Musiikin erityispalvelukeskus Resonaarissa on tehty avauksia tuetun työllistymisen edistämiseksi musiikinalalla.